Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

At 11:53 AM 5/11/02, Mette Schmidt wrote:
> Jeg er allerede startet. Husk Danish crown producerer også den
> grønne slagter.

..og at deres datter-selskaber er Tulip og Danish Prime (kyllinger?)

Danish Crown står for 90% af al kødproduktion herhjemme, så som forbruger er de rimeligt svære at undgå... :-(

Hov !

Hvor er det nu liiiige vi har et lignede defacto-monopol ?

Nå jo... hvor mange er det nu lige der bruger software fra Microsoft ? ;-)

Uha - det er godt at politikerne er vågnet op i denne sag, og nu kan se at de ikke bare kan gå ud fra, at monopolistiske private virksomheder nødvendigvis opfører sig på en måde der kommer forbrugerne til gavn...

Citat fra dagens Politiken:

"Aldrig mere patenteret leverpostej. Det mener et flertal af politikerne i Folketinget, der nu lægger op til, at der skal arbejdes for regelændringer"

og videre:

"»Patenters formål er at beskytte en opfindelse. Ikke at give folk eneret på markedet«, siger tidligere erhvervsminister Jan Trøjborg (S), der også mener, at reglerne bør ændres, så fedtfattig leverpostej ikke kan beskyttes."

Hvad mon de siger til patentbeskyttelse af almen kendt kommunikationsteknologi ? ;-)

I sidste uge svarede Vidensminister Helge Sander mig således i Børsen online:

"Patenters rolle er at give mulighed for, at man kan beskytte sine ideer og derved undgå, at andre stjæler ens arbejde. Men naturligvis skal der være en balance mellem på den ene side den beskyttelse, som et patent giver, for at få forrentet en investering i udvikling og på den anden side samfundets almene interesse i at undgå monopoler. Herudover skal der også tages hensyn til de aktører, som kan have vanskeligt ved at overskue patentsituationen.

Min holdning til EU-direktivudkastet om softwarepatenter er, at en harmonisering på dette område er gavnlig for innovationen og konkurrenceevnen. Men jeg mener også, at en bedre nyhedsundersøgelse, inden et patent tildeles, er væsentlig. Jeg er også glad for at se, at direktivet udelukker patenter på forretningsmetoder."

Hele svaret kan ses her: http://www.borsen.dk/videnresearch/minister/#patenter

- det er jo som udgangspunkt perfekt at ministeren faktisk skriver, at han vil arbejde for at en situation som den Hanegal er i, ikke vil kunne opstå på software-området. Nu mangler vi bare at finde ud af hvordan han vil gøre det, og samtidigt tillade softwarepatenter... man kan jo ikke både blæse og have mel i munden ;-)

Jeg tænker specielt på hans formulering om "samfundets almene interesse i at undgå monopoler" - som jeg ikke kan se kan forenes med statstildelte monopoler=patenter...

Hilsen,
Erik