Fwd: Patenter på mad og matematik

.. sendt til politiken.

Hilsen,
Erik

Date: Sat, 11 May 2002 10:25:33 +0200
To: sslug@sslug, sslug@sslug
From: Erik Lange <sslug@sslug>
Subject: Patenter på mad og matematik

Sendt i kopi til chef-redaktionen.

Kære Thomas og Tonie,

Jeg har med stor interesse fulgt jeres artikler om Danish Crowns patent på leverpostej.

Jeg har et lille firma der udvikler software - et område som EU ønsker at gøre patenterbart, på samme måde som fødevarer.

I software-kredse har der været meget debat om dette i det sidste års tid, desværre er software ikke noget den almindelige dansker - eller politikerne, for den sags skyld - umiddelbart kan relatere til, på samme måde som leverpostej.

Patent- og varemærkestyrelsen har dertil gjort et fantastisk stykke arbejde for at skjule hvilke negative effekter patenter på softwareområdet kan få. Personligt har jeg selv deltaget i en undersøgelse de forestod, og som senere blev udgivet som "uafhængig rapport"(!), hvor de manipulerede groft med de svar vi afgav - dette har jeg naturligvis klaget til ombudsmanden over, men skaden er sket og de har opnået at få forplumret hele debatten overfor det politiske etablissement.

Det har derfor været meget svært at få en debat ud i offentligheden, og vi er mange der frygter, at EU vil indføre softwarepatenter hen over hovedet på os - simpelthen fordi lovgiverne ikke forstår problemstillingen.

Hvis man i 1990 havde forudset "leverpostejssagen", så tror jeg de færreste politikere bare havde ladet direktivet passere.

Idag er situationen den, at alle danske små og mellemstore softwareudviklere, er i overhængende fare for at miste deres forretningsgrundlag. Det har nemlig været muligt at patentere software i USA siden 90'erne, og disse patenter vil kunne håndhæves overfor virksomheder i EU, såfremt vi indfører softwarepatenter i EU.

Jeg kan se at dette heller ikke lige er jeres stofområde - men de juridiske aspekter af "statstildelte monopoler" - som patenter i bund og grund er - er de samme som på fødevareområdet.

Problemet er jo, at jeg som programmør og udvikler, ikke kan vide hvad andre evt. har udtaget patent på. Fortalerne for patenter (herunder patent- og varemærkestyrelsen og diverse patent-advokater), hævder at som udvikler er det min egen skyld, hvis ikke jeg sætter mig ind i hvilke patenter der er udstedt, før jeg selv går igang med at programmere.

Dvs., at det vigtigste for en udvikler i fremtiden, ikke er hans evne til at udvikle gode produkter, men hans evne til at læse patent-jura, så han ikke kommer i en sistuation som Hanegal. "Det kan man jo hyre folk til at undersøge for sig, hvis ikke man selv gider læse patent-jura" - siger... ja; advokaterne ;-)

Men i mit firma er vi 3½ fuldtidansatte og har ikke råd til at ha' en advokat ansat på hverken hel- del- eller kvart-tid - og vi mener faktisk at vi vil få mere ud af at ansætte endnu en programmør, til at programmere - da det nu engang er det vores forretning drejer sig om.

Jeg kunne godt tænke mig, i lyset af jeres artikel, at spørge advokat-standen, om de nu mener at man som restauratør skal ha' en advokat til at chekke hvad kokken laver i køkkenet - han kunne jo krænke et patent, og som restauratør vil man ved kommerciel udnyttelse af kokkens evner, krænke et evt. fødevarepatent. Er restautationsbranchen overhovedet klar over dette ?

På fødevareområdet er det måske lidt svært at forestille sig, at en gigant som Danish Crown vil gå efter den lille krovært - men på softwareområdet sker det hele tiden, fordi der foregår ligeså meget udvikling i helt små virksomhedder som i de store, og fordi software kan distribueres over nettet, hvorfor en "god kok", faktisk i realiteten fra sit lille landkøkken, kan distribuere til hele verdenen og dermed i princippet kan konkurrere med de store... lige indtil han/hun løber ind i et patent.

Faktisk er eksempelvis E-handel med dankort patenteret - men patentholderne håndhæver ikke deres patent, endnu. Dvs. at vi meget hurtigt kan kome i en situation, hvor al E-handel bliver belagt med en licensafgift - det kræver bare at dem der har patentet, begynder at håndhæve det... det vil jeg personligt tro de gør, så snart E-handel er slået rigtigt igennem...

http://www.softwarepatenter.dk findes yderligere information og eksempler på softwarepatenter der allerede idag håndhæves og har sat udviklingen på softwareområdet tilbage.

Jeg vil hermed opfordre Politiken til at kigge på denne sag, da jeg mener den vil få afgørende betydning for danmarks muligheder for industriel udnyttelse af vore intellektuelle resourcer i fremtidens videnssamfund.

Med venlig hilsen,
Erik Lange, adm. dir.
MM Manager ApS

http://www.mmmanager.com