Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

At 11:45 PM 5/10/02, Peter Maersk-Moller wrote:
Hej Erik

Erik Lange wrote:
>..................................Sådan som f.eks. Navision anbefaler små
> softwarevirksomheder at gøre - det ser jo ud til at ha' virket for dem) ?

Er det virkelig sådan, at patenter har været afgørende for Navisions success ?
Kan Navision vise, at et eller flere af deres patenter har været afgørende ?
Hvis ikke, er Navision jo netop et godt eksempel på, at softwarepatenter
ikke er nødvendige ? Og det uanset, hvad Navision så måtte mene om den sag.

Jeg var til en høring om SWPAT for noget tid siden, hvor Navision fortalte om at patenterne havde gjort det muligt for dem at komme ind på det amerikanske marked ( ifølge dem var de aldrig blevet til noget uden swpat ) - de fortalte også at de reelt ikke har fået udstedt et eneste patent på noget af deres software, men de har en helvedes masse ansøgninger igang, og disse er ligeså effektfulde når det drejer sig om at krydslicensere...

Iøvrigt var deres største argument for patenter, at det er den ultimative konkurrenceklausul for dem, så de ikke behøvede bekymre sig om medarbejdere der stoppede og ville starte for sig selv - alt var patenteret så en medarbejder vil i realiteten ikke kunne arbejde i et andet selskab nogensinde, med det han har arbejdet med i Navision, uden at overtræde et af deres patenter... personligt synes jeg det er perverst at stavnsbinde sine udviklere på denne måde - men det har jo unægteligt givet dem noget mønt...

Hilsen,
Erik

P.S: Ole T. havde ved samme lejlighed et glimrende indlæg imod SWPAT - Ole: Please correct me if I'm wrong, mht. ovenstående :-)