Re: [ITPOLITIK] Nu også Lokalbanken... :(

Martin> On Sun, 5 May 2002, Rune Christiansen wrote:
> [...]

Martin> Jeg er ret sikker på jeg nu bliver flamet og alt muligt. Men nu bliver jeg
Martin> nødt til at give min mening til kende.

Martin> Jeg er stadigvæk ansat i Danske Banks kundeservice, under netbank
Martin> supporten.

Martin> Jeg ønsker personligt selv at kunne bruge min Danske Netbank i linux, men
Martin> pt. giver det da nogle små problemer, men pt. så fungere den da.
Martin> Men I skal under ingen omstændigheder forvente at både Danske, BEC og
Martin> Nordea vil begynde at udvikle netbanker til linux. Det kan jeg sige af
Martin> flere årsager.

Martin> 1. Ud af 100 henvendelser vi får om dagen (Dette er så kun for Danske Bank
Martin> men jeg tror ikke det er ret meget anderledes andre steder) er der vel kun
Martin> 5 der omhandler linux. Det svare til cirka 5% hvis min hovedregning ikke
Martin> tager ret meget fejl.

Så lad os snakke økonomi.
Jeg bruge pt Jyske Bank og Skandiabanken (jeg spiller på to heste for at sikre
mig hvis en af dem en dag ikke længere understøtter Linux).

Skandiabanken kører for tiden en del TV-reklamer, det gør Danske Bank også.

Hvad koster sådan en TV-reklame på fx TV2 egentlig?
Hvor mange nye kunder skaffer en TV reklame i gennemsnit?
Hvad koster en ny kunde så i gennemsnit? Lad og kalde dette tal "K".

Jeg har været en god kunde i Skandiabanken i over et år. Jeg må være mere værd
end en ny kunde.
Skandiabanken bruge BEC's system. Lad  os sige at der er 1000 BEC netbank
brugere, der ikke bruger Windows. Hvis BEC lavede en IE-only løsning ville
måske 300 finde en Windows CD frem eller undvære en netbank. 700 ville så
skifte til fx Jyske bank.

Det ville så koste 700*K i ekstra reklameblokke.

BEC's nuværende system er faktisk ikke skrevet til IE.
Det er tilsyneladende bare oversat med en defekt JAVA-oversætter.

Hvor meget ville det koste at rette dette.
Jeg tilbyder hermed at lave det for 100*K.

Du er velkommen til at komme med de rigtige tal for Den Danske Bank :-)

Martin> 2. Linux er ved at blive bedre for alm. dødelig bruger. Men indtil jeg
Martin> uden problemer kan guide fru Hansen på 67 igennem hendes
Martin> browserindstilinger uden at jeg har lyst til at hænge mig selv 10-15 gange
Martin> i løbet af den time det sikkert vil tage, må jeg nok indrømme at så
Martin> fortrækker jeg da at guide folk igennem IE.

Du behøver ikke at guide mig gennem Konqueror. Det gør mig vel kun til en
bedre kunde.

Martin> Selv om vi kunne minimere telefonkøen ved at bare få folk til at skrive et
Martin> par kommandoer i bash... man har jo lov til at drømme.

Martin> 3. Indtil antallet af kunder der bruger linux og netbank kommer over 25%
Martin> tvivler jeg stærkt på der nogensinde vil blive tænkt på at lave noget der
Martin> kan bruges begge steder. Men kun til Windows.

Jeg ved ikke med DDB men BEC er kommet ca 99% af vejen til
platformsuafhængighed. Jeg ville så tro at bare 1% ikke-windows brugere ville
gøre det rentabelt at bruge den sidste % på også at understøtte dem.
Men jeg er jo heller ikke økonom.

Martin> Nu bliver jeg sikkert haglet ned, men pyt med det.
Martin> Som sagt... vil I have en netbank der understøtter linux 100% så skal I
Martin> selv oprette en bank... og selv lave netbanken til dette... Det er jeg
Martin> overbevist om... og jeg er temmelig sikker på at i så fald er I nødt til
Martin> at bruge en løsning der omhandler en nøglefil... Så vidt jeg husker er
Martin> dette nemlig bestemt af enten finanstilsynet eller en anden offenlig
Martin> instition.

Hvis vi alle skifter til Jyske Bank, kan det jo være at de får 25% Linux brugere.

--
   Niels Elgaard Larsen
   E-mail: sslug@sslug <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>