Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

At 10:24 AM 5/10/02, Thomas Alexander Frederiksen wrote:
Kristian Vilmann wrote:

<snip>

> og så er den endda på forsiden af den trykte udgave af
> Politiken i dag. Med store typer :)

Og så er det også et rigtigt, rigtigt godt eksempel på hvor
"kompetente" patent og varemærke-folkene er, når det gælder
vurderingen af om noget har opfinderhøjde. Dermed naturligvis
ikke sagt at de er inkompetente generelt, men blot at der
tilsyneladende er flere områder de har svært ved at vurdere
ordentligt (og at det åbenbart er et problem de har haft i en
del år...).

Idé til argument:

SWpat-tilhænger: Jamen, det er jo ikke noget problem, for
patenterne skal jo godkendes af P&V.

SWpat-modstander: Ja, kan du lide fedtfattige kødprodukter ?
(EOD)

Det skal nok formuleres bedre...

Fortalerne for swpat bruger også tit det argument, at som programmør må det jo være i ens interesse at undersøge om det man har tænkt sig at lave er patenteret - det er det som patentadvokaterne forstår ved vidensdeling - og modstanderne hævder at patentprosa ikke er noget almindelige mennesker forstår, men er skrevet af advokater til advokater, så evt. vidensdeling gennem patenter, aldrig når ud til programmørerne.

Dette må nu også gælde for fødevarer. I en privat husholdning vil man ikke nok kunne krænke patenter (medmindre man opkræver meget store husholdningspenge *S*) - men hvad med en restauratør ?

Skal kokken nu til at læse patentjura, hvis han/hun en dag føler sig inspireret til at lave noget nyt, og finder på en helt speciel krydderiblanding ?

Skal restauratører nu til at forsikre sig imod evt. patentkrænkelser, hvis de har en kreativ kok ansat ?

Eller skal de bare skynde sig at udtage nogle patenter selv, så de kan krydslicensere med evt. sagsøgere (Sådan som f.eks. Navision anbefaler små softwarevirksomheder at gøre - det ser jo ud til at ha' virket for dem) ? Er det her Hanegal har fejlet, og er det ikke deres egen skyld, at de ikke ønsker at patentere deres produkter, men kun bekymrer sig om at fremstille gode varer for at gi' forbrugerne et reelt valg ?

Det her er et rigtig, rigtig godt eksempel på, at patenterne er kørt helt af sporet.. det er åbenbart forholdsvis nyt at man kan få fødevarepatenter - denne skrækhistorie bør kunne bruges til at vi aldrig får dem på software området... eller kan nogen fremvise et eksempel på "nyudviklede" patenterede fødevarer, som samfundet ville være gået glip af, hvis ikke fødevareproducenterne havde kunnet patentere det ? Nu er jeg ikke den store mesterkok, så jeg tør ikke gi' svaret - mon en uddanet kok ved den slags ? Er det blevet en del af deres "pensum", på samme måde som PVS holder kurser i patentering af SW, og hævder at man er underuddannet som softwareudvikler, hvis ikke man er opdateret på dette område ? ;-)

Hilsen,
Erik