Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

At 12:21 AM 5/10/02, Andreas Bach Aaen wrote:
Torsdag den 9. maj 2002 23:31 skrev Stefan Sommer:
> sindsyge patenter tages ikke kun på software...
> "Med et otte år gammelt patent i hånden vil slagterigiganten Danish
> Crown nu forhindre forbrugerne i at vælge fedtfattig økologisk
> leverpostej."

(klip)

> Hvis nu der kom noget debat om denne her sag kunne der jo fremføres
> nogle analoger til softwarepatenter??

Dette er kun et bevis for, at der også findes tåbelige patenter på
matrielle ting. Modstanden imod softwarepatenter går først og
fremmest på, at der er urimeligt at kunne få patent på immatrielle
ting.

Jeg synes det er et helt fantastisk godt eksempel på, at samfundet ikke længere er garanteret at få noget som helst ud af at udstede monopoler til enkelte virksomheder:

"Danish Crown har ikke selv planer om at lancere en økologisk fedtfattig leverpostej. Den pålægsansvarlige direktør Torben Skou, mener kort og godt at Hanegal krænker Danish Crown.

»Når man som virksomhed har et patent på at producere et unikt produkt på en bestemt måde, er det helt naturligt, at man forsvarer det, hvis man mener, det bliver krænket. Længere er den ikke«, siger han."

For mig er alle argumenterne for patentudstedelse blevet gennemhullet af denne sag - så er det underordnet om det er materielt eller imaterielt :

patenter fører _ikke_ pr. defination til større inivation hos patentholderne - her er det faktisk lige modsat

patenter fremmer _ikke_ vidensdeling - som det fremgår af artiklen, falder mange gammelkendte opskrifter ind under patentet, så det er i praksis en begrænsning af borgenes ret til at udnytte deres eksisterende viden

patenter kommer _ikke_ borgene til gavn, i form af nye produkter

Jeg synes det er et konge-eksempel og timingen kunne ikke være bedre - swpat er svært at forstå, men leverpostej kan alle forholde sig til, og principerne er jo de samme ;-)

Hilsen,
Erik