Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

Torsdag den 9. maj 2002 23:31 skrev Stefan Sommer:
> sindsyge patenter tages ikke kun på software...
> "Med et otte år gammelt patent i hånden vil slagterigiganten Danish
> Crown nu forhindre forbrugerne i at vælge fedtfattig økologisk
> leverpostej."

(klip)

> Hvis nu der kom noget debat om denne her sag kunne der jo fremføres
> nogle analoger til softwarepatenter??

Dette er kun et bevis for, at der også findes tåbelige patenter på
matrielle ting. Modstanden imod softwarepatenter går først og
fremmest på, at der er urimeligt at kunne få patent på immatrielle
ting.
Jeg har det fint med at man kan få patent på en bestemt vinprop, en
vindueshasp, en cdreol og så videre. Et produkt og et patent. Et
patent der forhindrer plagiat og som ikke fohindrer andre i at lave
andre udgaver af vinpropper, vindueshasper og cdreoler uden at betale
dig i dyre domme. Glimrende.
Almindelige matrielle patenter kan nemt efter min mening komme til at
virke ødelæggende for innovationen på områder hvor et produkt kræver
1000 patenter. Her er det kun for de få at være med - var det
meningen?

Problemet med immatrielle patenter som softwarepatener starter bl.a.
her. Et produkt og 1000 patenter. Her eneste af disse patenter dækker
over et patent på en metode og ikke et produkt. Det er det rene
tankepoliti. En har patent på programmer der begynder med: "Der var
engang". En anden har patent på at det var butleren, der var
morderen". En tredie har patent på at beskrive landskaber ved hjælp
af ord. Prøv nu at skrive en softwareroman uden at ramme et patent.
Det bliver kedeligt og det kommer til at tage frygtelig lang tid.

Jeg hermed gerne have patent på ideen om at flytte bjerge.

Mvh
--
 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark