Re: [ITPOLITIK] Peru-lov kræver fri software idet offentlige

man, 2002-05-06 kl. 04:12 skrev Ole Tange:

> Nej. Sprængfarlig læsning. *Puha* Det er et langt brev, men for jer, der
> gerne vil påvirke danske politikere, er det læsningen værd. Der er mange
> gode argumenter i brevet.
Der er guldklumper så det driver. Det føles som om man læser ESR.  :)

[SNIP] jeg
> ville ønske, at Danmark havde politikere, der kunne sætte folk så grundigt
> til vægs. DETTE er virkeligt et velformuleret dokument, der burde kunne få
> politikere til at fatte, hvad det her drejer sig om (hvis de ellers havde
> tid til at læse det).
Vi kan ikke forvente at politikerne har tid til at læse brevet.
Brevet er skrevet i en speciel anledning, og det er ikke sikkert at
politikerne vil føle sig motiveret til at læse det.
En koncentreret udgave der relaterer til de Europæiske
forhold kunne måske få dem op af stolen.
Dets indhold kan bruges og især argumenterne.

> Jeg overvejer, om vi skal have den oversat til dansk. Men det er nok for
> stort et arbejde, og der er nok for få, som reelt vil læse dokumentet (og
> som ikke ville læse den engelske version alligevel). Kan vi lave et dansk
> sammendrag? En pressemeddelelse?
Jeg forestiller mig en koncentreret tekst hvor der argumenteres
for brug af Open Source software. Om det er et sammendrag, en
PM eller noget helt andet, har jeg ikke nogen mening om.

Strukturen kan være nogenlunde sådan (IMHO):

<Overskrift>
	Open Source software er garant for statens sikkerhed
	og borgernes frihed og privatliv i Peru.

<Kort resume>
	(Argumenter for hvorfor og hvordan Opensource
	er den bedste garant. knap hundrede ord)
	(Afslutter med en sætning om at Peru har/vil
	vedtage loven)

<Selve artiklen>
	<Henført til Europæiske forhold>
		(Alle de fede argumenter omskrives til Europæiske
		forhold, med feks. Echelon in mente. Husk
		undersøgelsen af Echelon. )

	<Sagen i Peru>
		(Omhandler den aktuelle sag i Peru)

                       ...ooO0Ooo...
and I salute you for your courage
and I applaud your perseverance
and I embrace you for your faith in the face of adversarial forces
that I represent - Alanis Morissette - Surrendering