Re: [ITPOLITIK] Nu også Lokalbanken... :(

Martin Arendtsen wrote:

> Jeg er ret sikker på jeg nu bliver flamet og alt muligt. Men nu bliver jeg
> nødt til at give min mening til kende.

Jeg ønsker at at riste dig, men måske at oplyse lidt.

> Jeg er stadigvæk ansat i Danske Banks kundeservice, under netbank
> supporten.

Tillykke med det :-)

> Jeg ønsker personligt selv at kunne bruge min Danske Netbank i linux, men
> pt. giver det da nogle små problemer, men pt. så fungere den da.
> Men I skal under ingen omstændigheder forvente at både Danske, BEC og
> Nordea vil begynde at udvikle netbanker til linux. Det kan jeg sige af
> flere årsager.

Det drejer sig jo ikke om at udvikle til Linux. Det drejer sig om at
udvikle til internettet. Internettet er karakteriseret ved bla. at være
hardwareplatform uafhængigt (hvorfor tror du ellers windows kunne mase sig
ind på nettet i midten af 90'erne efter at nettet havde kørt på unix, vms
og andre "rigtige" styresystemer i årtier?). Hvis netbankerne var rigtige
netbanker og ikke IE-banker ville de virke både på Linux og Windows.
Og nej, selv om dine kære programmør kollegaer påstår det modsatte er det
ikke umuligt at lave en ægte webbank (ups, tre-dobbelt negation, men jeg
tror alligevel du forstår hvad jeg mener :-).

> 1. Ud af 100 henvendelser vi får om dagen (Dette er så kun for Danske Bank
> men jeg tror ikke det er ret meget anderledes andre steder) er der vel kun
> 5 der omhandler linux. Det svare til cirka 5% hvis min hovedregning ikke
> tager ret meget fejl.

Vi kan da godt lave en telefonkæde så det tal kommer lidt op ;-)

> 2. Linux er ved at blive bedre for alm. dødelig bruger. Men indtil jeg
> uden problemer kan guide fru Hansen på 67 igennem hendes
> browserindstilinger uden at jeg har lyst til at hænge mig selv 10-15 gange
> i løbet af den time det sikkert vil tage, må jeg nok indrømme at så
> fortrækker jeg da at guide folk igennem IE.
> Selv om vi kunne minimere telefonkøen ved at bare få folk til at skrive et
> par kommandoer i bash... man har jo lov til at drømme.

Nu er der jo forskel på at noget virker på en platform og så yde support.
For min skyld må i godt nøjes med at yde support til skalde mænd over 65
med hjemmeboende børn, og samtidig kræve de skal køre windows 3.1 på en 286.
Bare jeres program ikke har de samme krav.

> 3. Indtil antallet af kunder der bruger linux og netbank kommer over 25%
> tvivler jeg stærkt på der nogensinde vil blive tænkt på at lave noget der
> kan bruges begge steder. Men kun til Windows.

En hurtig quiz:
Hvormange linux brugere tror du selv netbank kan få hvis den ikke virker
under linux? ( a: 0% b: 1-25 % c: over 25 %)

> Nu bliver jeg sikkert haglet ned, men pyt med det.
> Som sagt... vil I have en netbank der understøtter linux 100% så skal I
> selv oprette en bank... og selv lave netbanken til dette... Det er jeg
> overbevist om... og jeg er temmelig sikker på at i så fald er I nødt til
> at bruge en løsning der omhandler en nøglefil... Så vidt jeg husker er
> dette nemlig bestemt af enten finanstilsynet eller en anden offenlig
> instition.

Jeg vil ikke have en linux bank, jeg vil have en netbank. Hvem siger jeg
kun vil køre linux? hvad nu hvis jeg får løst til BSD, AIX, Hurd, Beos
eller noget endnu mere eksotisk?
Hvis jeg kan køre java, og har en browser der kan vise sider som følger w3c
anbefalinger skal det i princippet virke.

Jeg ville ønske bankerne skrev noget i stil med

"overholder html4.01, java release 1.3.x" eller lignende.
efterfulgt af
"Der ydes support på følgende platforme:
win98/NT/ME/2000/CE/XP med IE5.5"
og hvis de gad kunne de så skrive f.eks.
"systemet er endvidere testet på"
"MacOS 8.x/9/X med I.E5.5/Netscape6.0"
"Linux/Solaris med Mozilla1.0"

Sune