Re: [ITPOLITIK] Nu også Lokalbanken... :(

On Sun, May 05, 2002 at 11:52:05PM +0200, Martin Arendtsen wrote:

> Jeg er ret sikker på jeg nu bliver flamet og alt muligt. Men nu bliver jeg
> nødt til at give min mening til kende.

<flame on>

> 2. Linux er ved at blive bedre for alm. dødelig bruger. Men indtil jeg
> uden problemer kan guide fru Hansen på 67 igennem hendes
> browserindstilinger uden at jeg har lyst til at hænge mig selv 10-15 gange
> i løbet af den time det sikkert vil tage, må jeg nok indrømme at så
> fortrækker jeg da at guide folk igennem IE.
> Selv om vi kunne minimere telefonkøen ved at bare få folk til at skrive et
> par kommandoer i bash... man har jo lov til at drømme.

tja, efter en rm -rf /
så er det jo ikke lige "webbanken virker ikke" der er det største
problem.

> 3. Indtil antallet af kunder der bruger linux og netbank kommer over 25%
> tvivler jeg stærkt på der nogensinde vil blive tænkt på at lave noget der
> kan bruges begge steder. Men kun til Windows.

Ja, men problemet er at det er forkert at kikke KUN på linux, eller
KUN på mac. Der skal kikkes samlet på hvor mange kunder der tabes
ved at de laver deres webbank kun til IE og kun til windows.

Hvis de brugte sun's java, og sørgede for at kode noget der ikke
bruger arch. specifikt, så ville de ikke have det problem.
Jyske bank kan, så kan de andre banker vel også ??

Uden at have prøvet det så mener jeg godt at sun's java vm findes
og fungerer til linux, bsd (måske igennem deres linux "emulator"),
mac og endda windows. Den findes vist i et plugin til IE og til
netscape, aka mozilla. Hvis webbanken kodes i den java, og de evt.
html sider der findes bare overholder w3c's standard, så BURDE det
virke på alle ovenstående platforme. Muligvis kun x86 og powerpc,
men jeg tror at sun's java vm findes til flere platforme.

> Nu bliver jeg sikkert haglet ned, men pyt med det.
> Som sagt... vil I have en netbank der understøtter linux 100% så skal I
> selv oprette en bank... og selv lave netbanken til dette... Det er jeg
> overbevist om... og jeg er temmelig sikker på at i så fald er I nødt til
> at bruge en løsning der omhandler en nøglefil... Så vidt jeg husker er
> dette nemlig bestemt af enten finanstilsynet eller en anden offenlig
> instition.

Bruger jyske bank nøgle filer ??
Anyway, det BURDE heller ikke være noget problem at bruge nøgle filer
bare man bruger sun's java vm.

> Let the flames begin! :-)

</flame off>

JonB