Re: [ITPOLITIK] Nu også Lokalbanken... :(

On Sun, 5 May 2002, Rune Christiansen wrote:

> BTW: Hvis det er en GPL webbank der skal til (eller i hvert fald en, der
> overholder alle gældende standarder), så lad os da få skrevet den!! Jeg
> er tæt på at smide alt, hvad jeg har i hænderne bare for at lavet en
> sådan...

Jeg er ret sikker på jeg nu bliver flamet og alt muligt. Men nu bliver jeg
nødt til at give min mening til kende.

Jeg er stadigvæk ansat i Danske Banks kundeservice, under netbank
supporten.

Jeg ønsker personligt selv at kunne bruge min Danske Netbank i linux, men
pt. giver det da nogle små problemer, men pt. så fungere den da.
Men I skal under ingen omstændigheder forvente at både Danske, BEC og
Nordea vil begynde at udvikle netbanker til linux. Det kan jeg sige af
flere årsager.

1. Ud af 100 henvendelser vi får om dagen (Dette er så kun for Danske Bank
men jeg tror ikke det er ret meget anderledes andre steder) er der vel kun
5 der omhandler linux. Det svare til cirka 5% hvis min hovedregning ikke
tager ret meget fejl.

2. Linux er ved at blive bedre for alm. dødelig bruger. Men indtil jeg
uden problemer kan guide fru Hansen på 67 igennem hendes
browserindstilinger uden at jeg har lyst til at hænge mig selv 10-15 gange
i løbet af den time det sikkert vil tage, må jeg nok indrømme at så
fortrækker jeg da at guide folk igennem IE.
Selv om vi kunne minimere telefonkøen ved at bare få folk til at skrive et
par kommandoer i bash... man har jo lov til at drømme.

3. Indtil antallet af kunder der bruger linux og netbank kommer over 25%
tvivler jeg stærkt på der nogensinde vil blive tænkt på at lave noget der
kan bruges begge steder. Men kun til Windows.

Nu bliver jeg sikkert haglet ned, men pyt med det.
Som sagt... vil I have en netbank der understøtter linux 100% så skal I
selv oprette en bank... og selv lave netbanken til dette... Det er jeg
overbevist om... og jeg er temmelig sikker på at i så fald er I nødt til
at bruge en løsning der omhandler en nøglefil... Så vidt jeg husker er
dette nemlig bestemt af enten finanstilsynet eller en anden offenlig
instition.

Let the flames begin! :-)
/Martin
--