Re: [ITPOLITIK] Regeringens nye it-plan m.m.

Flemming Bjerke wrote:
http://www.videnskabsministeriet.dk/fsk/publ/2002/itforalle/ITforalle.pdf

> Beskæftigelsen i IT- og telebranchen er vokset med 41 procent i
> perioden 1992-1999. I 1999 beskæftigede branchen 96.250
> fuldtidsansatte -eller 8,7 procent af den samlede arbejdsstyrke.
> Tallene taler deres tydelige sprog: IT- og tele-branchen er et
> erhvervsområde i vækst, der har stigende betydning for det,
> Danmark skal leve af.
If it ain't broke, why try to fix it with patents?

> Den beskedne andel af IT-industrivirksomheder er uden tvivl
> medvirkende til, at den danske handelsbalance mellem import og
> eksport af IT-produkter er negativ. Danmark eksporterede
> IT-produkter i 2000 for 39,3 milliarder kroner, mens varerne
> den anden vej beløb sig til 50,3 milliarder kroner.

Hvis de nu brugte Open Source, så ville de samtidigt opbygge
dansk IT kompetance og firmaer, og samtidigt reducere
importen fra USA.

Hvis offentlige projekter baserede sig på OSS, og hvis de
lavede biddrag til div. OSS komponenter, så ville disse
også kunne bruges af andre danske firmaer, fx. hvis de
brugte OpenOffice.org som basis for ekstra "danske" features.

> Løsningen er at implementere kommunikationsstandarden XML
> (eXtensible Markup Language) som den grundlæggende infrastruktur
> i den offentlige sektor i Danmark. Projektet vil blandt andet
> resultere i etableringen af en infostrukturdatabase i efteråret 2002.

Jeg håber de vil formulere og offentliggøre DTD'er for de XML
filer folk skal kommunikere med.

> Det danske samfund er i stigende grad afhængig af velfungerende
> IT-systemer, og det fordrer et skærpet fokus på IT-sikkerheden.
> 26 procent af de danske virksomheder vurderer fortsat risikoen
> for vira eller hackerangreb som en af de væsentligste barrierer
> for deres IT-anvendelse.

Open Source er typisk mere sikkert end fx. MS software.

> Ansvaret for større tryghed og bedre IT-sikkerhed må nødvendigvis
> bæres af både den private og den offentlige sektor - i et tæt samspil.

Hvad med softwareproducenterne, hvis software er usikker, og ikke
gider at fixe det?

> Nu, hvor nettet er blevet næsten hvermandseje, forventer mange
> almindelige brugere meningsfyldt indhold med udgangspunkt i
> dansk sprog og kultur. Kultur-sektoren har derfor en vigtig rolle
> at spille med sine bidrag til dansk indhold af høj kvalitet, for
> eksempel i form af digitaliseret materiale fra de danske
> kulturinstitutioner.

Forhåbeligt også indehold der bruger standard formater, og opfylder
standarder således at alle har adgang.

> [...]
> danske brugere foregår spredt på en række større og mindre aktiviteter
> og forskningsindsatser i både offentligt og privat regi. Der
> eksisterer imidlertid ingen samlet indsats, der sikrer effektiv
> udnyttelse af de sprogteknologiske databaser og ressourcer, der
> udvikles. For at fremme udviklingen af et marked for danske sprog- og
> taleteknologier vil det derfor være værdifuldt at samle adgangen til
> disse ressourcer i en struktur, blandt andet for at minimere
> udviklingsomkostningerne og undgå dobbeltarbejde i
> udviklingsmiljøerne. Derfor etableres en sprogteknologisk databank.

Jeg forstår ikke helt, ville det ikke være bedrer at OSS sådanne
sprog og taleteknologier, således at firmaer der lavede produkter
der udnyttede dem kunne konkurere, istedet for at skabe et marked
for disse produkter. Det danske sprogområde er jo ikke voldsomt
stort område at skabe et marked på.

Det syntes et indlysende område hvor OSS'ing ville være gavnligt,
fordi firmaer nok hellere vil biddrage til et OSS projekt istedet
for at skabe et helt nyt program fra grunden, og for at minimere
udviklingsomkostningerne og undgå dobbeltarbejde i udviklingsmiljøerne
som de så fin skrives.

Jeg er enig i at vi skal skrive en kommentar, og gøre opmærksom på
de områder hvor OSS kunne biddrage.

--
  Mvh. Carsten
Softwarepatenter, hvad kan du gøre?