Re: [ITPOLITIK] Afgift på blanke cd'er er en godide, sslug bør støtte.

tor, 2002-04-25 kl. 11:24 skrev Per Abrahamsen:

> De fleste vil nok være omtrent lige så glade for det, som jeg er for
> at skulle betale penge til Briney Spears hver gang jeg køber en
> cd-rom.

Hele grundlaget for forslaget er, at der er nogle få der producerer
og så har vi en masse forbrugere. Dette holder ikke i open-source
regi der er vi både producenter og forbrugere på een gang.
Derfor håber jeg at ingen LUG i denne verden støtter
ideen om afgift på datamedier.

> En cd afgift er lidt mere retfærdig, fordi det primært er brugerne der
> betaler.
Hvordan kan du vide hvem der er bruger og hvem der er producent?

> At folk der kopierer Britney Spears musik vil komme til at
> støtte udviklingen af KDE, og folk der kopierer Red Hat vil hjælpe med
> at gøre Britney endnu rigere er en detalje.
Nej det er ikke en detalje!
Det du faktisk vil have indført, er en privatiseret
forbrugsbeskatning til støtte for udvalgte kunstnere
som udvælges på en udemokratisk vis.
Hvad med at genopfinde demokratiet og lade
markedskræfterne styre priserne på datamedier?

> Det må være muligt at lave en fordelingsnøgle ud fra en
> markedsundersøgele, så det stort set udjævner sig.
Hmm, Planøkonomi og monopoler på kunstnerområdet.
Se det er en kunstnerisk falliterklæring der vil noget!

Om nogle få år vil de fleste musikere have til rådighed
udstyr til at optage, redigere og udgive deres egen
musik. En afgift på datamedier vil ikke hjælpe disse
kunstnere, nærmest tværtimod.
Man kan formode at et af formålene med afgiften er,
at musikadministrationsindustrien også vil have fat i
de uafhængige musikere der udgiver sin egen musik.

Jeg synes det ligner plattenslageri, at forklæde forslaget
om afgift på datamedier som en slags social bistand til
fattige musikere, når formålet faktisk er indførelse
af planøkonomisk styring og kunstnerisk monopol.

                       ...ooO0Ooo...
and I salute you for your courage
and I applaud your perseverance
and I embrace you for your faith in the face of adversarial forces
that I represent - Alanis Morissette - Surrendering