Re: [ITPOLITIK] Må man linke til alt?

Hans Schou <sslug@sslug> writes:

[Hans citerer en artikel]

> om det er lovligt at lave disse links, eller om det også er i strid med
> loven om ophavsret."

IANAL:

Vi kan let gå hen og finde absurde eksempler hvor en positiv dom ville
betyde at vi generelt kunne nedlægge internettet. Men det er egentligt
uinteressant.

Såfremt man ikke selv har lagt det omtalte materiale op på den
fremmede server, så mener jeg højst at der kan tales om at opfordres
til at bryde ophavsretten. Det vægtes vist dog egentligt lige i dansk
ret.

Så er der spørgsmålet om hensigt. Jeg mener at der er stor forskel på
om jeg skriver "Download Eras <a href=foo.mp3>Devore Amante</a>" og "Hør
hvordan Peter Toft udtaler Sslug på <a href=.../foo.mp3>dansk</a>" og
det så viser sig at den nedtagne fil viser sig at indeholde Devore
Amante.

I det første tilfælde har jeg tydelig vist en hensigt at opfordre til
ulovlig spredning af ophavretsbeskyttet materiale uden
licens. Jeg er lidt i tvivl om hvad der ville ske med den anden hvis
det kunne bevises at jeg viste at det ikke var Peter Toft der var på
den mp3-fil jeg linkede til.

Jeg mener at der kan laves en teknisk argumentation for at der er
forskel på at linke direkte til det beskyttede værk eller at linke til
sider der selv linker til de ophavsretsbeskyttede værker. Men jeg tror
at spørgsmålet om hensigt vægter højst. Jeg tror stadigvæk jeg vil
være på røven hvis jeg henviser til en side med en masse fede
Queen-mp3filer og opfordre folk til at besøge den for mp3-filernes
skyld.

Og så har jeg vist snakket for meget musik idag.

--
  GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
  holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:12 CEST [an error occurred while processing this directive]