Re: [ITPOLITIK] Må man linke til alt?

On Tue, 30 Jan 2001, Hanne Munkholm wrote:

>Er det så osse ulovligt, hvis jeg i dag linker til Jens Hansens
>hjemmeside fordi han har en fed hjemmeside med hans dagbog og billeder
>af hans hund :-) og han om et halvt år begynder at have MP3'er
>liggende, og politiet om et år opdager mit link?

Nej. Det eksempel du hér skitserer indebærer ingen strafbar handling, idet
du på tidspunktet for indsættelsen af link'et ikke anede noget om, at JH
senere ville tilføje mp3'er på sin side.

>Mao. er det ulovligt ikke at opdatere sine links? Hvor tit skal man
>opdatere? Hver dag? Hver time? Hver 5. minut? Hver 6. måned? Når man
>bliver opdaget?

Der er ingen skrevne krav om, hvor ofte man skal opdatere sine links. Men
hvis du finder ud af, at JH har lagt ulovlige mp3'er på sin side og du
ikke fjerner dit link, vil du kunne straffes for 'medvirken'.

Straffeloven § 23, stk. 1: "Den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til gerningen ... "

Indsættelse af link = 'dåd' = undladelse af at fjerne link'et når du får
viden om ulovlige mp3'er

>Hvor langt skal man gå ned i strukturen på andres hjmmesider og sikre
>sig at der ikke ligger noget ulovligt før man må linke til dem? Er det
>kun det direkte link til MP3 filen der er ulovligt?
>
>Eller der det kun hvis man vidste der lå noget ulovligt? Og hvordan er
>det lige man beviser det?

Hvis du vidste at der lå noget ulovligt på siden, vil du kunne ifalde
straf, jf. ovenførte bestemmelse.

Bevisførelsen er anklagemyndighedens problem. Og her er det klart, at et
deep-link til den del af siden, hvor der er ulovlige mp3'er, vil være en
god hjælp for anklagemyndigheden. Mindre nemt har anklagemyndigheden det,
hvis du linker til et site's startside, og de ulovlige mp3'ere befinder
sig i en folder 3 niveauer under startsiden og i øvrigt ikke er nemme at
finde for den uindvieede.

/peder reuther

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:12 CEST [an error occurred while processing this directive]