Re: [ITPOLITIK] Et problem man ikke har som Linux bruger

"Mads Bondo Dydensborg" <sslug@sslug> wrote in message

> Ak ja, fortolkningen af MS licenser kan være svær;

"Problemet" med disse licenser er større end man først lige tror. Når man
køber en PC med Windows pre-konfigureret, så køber og betaler man jo også
for en Windows licens (og måske også en Office licens, etc.).

Alle har ret til videresalg (dårligt formuleret), dvs. hvis jeg køber en
musik CD med "Chris Mihn Doky" eller en bog, så har jeg til enhver tid ret
til at videresælge den (det er det der sker hele tiden via feks. Den Blå
Avis). Hvis jeg havde købt en PC med Win9x pre-konfigureret på denne måde og
derefter opgraderede til Windows 2000, så ville det være naturligt at sælge
min Win9x licens, da jeg ikke har noget at bruge den til længere, men det
kan jeg bare ikke.

Den mulighed mister man nemlig på den måde de har skruet det sammen - de har
lavet det så snedigt, at det reelt er umuligt at videresælge det produkt man
køber. Det gør de ved at binde licensen til den enkelte maskine, eller i
hvert fald binde licensen til den model.
Dette gøres "selvfølgeligt" kun for at forhindre piratkopiering...yearh
right!
Det er vist kun i denne branche at det kan lade sig gøre - prøv lige at
overføre dette til feks. musik-cd'ere - hvad hvis den nye CD med "Chris Mihn
Doky" som jeg lige har købt, blev låst fast til den første CD-afspiller den
blev afspillet i...!?
- Jeg ved godt at analogien ikke helt holder, men det er alligevel ret
frækt, men meget genialt udtænkt af Microsoft (eller hvem de nu først brugte
det). Det vil næsten uundgåeligt betyde et større salg på bekostning af de
uvidende forbrugerne - de bliver bogstaveligtalt taget i r....

/Jørgen Ramskov

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:12 CEST [an error occurred while processing this directive]