Re: [enterprise] Sun Unified Storage

On Wed, 10 Jun 2009 13:14:30 +0200 (CEST)
Hanne Munkholm <sslug@sslug> wrote:

> Jamen jeg vil gerne vide alt muligt der giver mig en idé om,
> om det er en god eller en dårlig idé at gå den vej med vores
> storage løsning.
>
> Virker alle de dér fancy features med at tilgå det via NFS,
> CIFS, FTP osv? Virker de op imod en std. Linux? Hvordan er
> performance?
>
> "Hvordan ser den ud bagpå" - hvilket hardware interface bruger
> I hvis du (eller andre) har et eksemplar, og hvorfor har I
> valgt dette? (ethernet, FC)

Det kan jeg godt forstå, at du spørger om. De erfarne
system-konstruktører, jeg har mødt på min vej, er altid
skeptiske overfor den slags løsninger.

Når man har oplevet et stort "RAID" og et andet "SAN" som ikke
spiller efter leverandørens specifikationer, så er man blevet
vaccineret.

"SAN" kan ikke være hurtigere end interne diske.

Jeg tror at en løsning med opbygning af egen filserver (Linux)
på privat Giganet (d.v.s. lokale cross-cable forbindelser uden
switche, evt. flere parallelle forbindelser) og en pænt hurtig
Linuxserver performer lige så godt som de kommercielle løsninger.

Men sådan en opstilling kræver viden og derfor er den ikke slået
igennem kommercielt.

De "SAN" og "RAID" løsninger, som vi har haft på RUC kørte alle
Linux indeni uden at annoncere det kommercielt.

  Venlig hilsen/Donald

--
Donald Axel <sslug@sslug>